Skip Navigation LinksHome»Deze maand in Zap»5 tips voor gewichtsbehoud tijdens de feestdagen

 5 tips voor gewichtsbehoud tijdens de feestdagen

Kerstmis en oudjaar staan weer voor de deur. Dit is de periode wanneer iedereen zijn of haar boekje wel eens te buiten gaat. Feesten, gezellig thuis zitten, op restaurant gaan, het hoort er allemaal bij. Aan de rijkelijke maaltijden en het vloeien van alcohol is natuurlijk wel een nadeel verbonden, namelijk het gewicht dat vaak blijft plakken. De meeste mensen lossen dit op met goede voornemens te maken in het nieuwe jaar, maar wat als dat gewicht tijdens de feestdagen ook stabiel kan blijven? 
ZAP vroeg diëtist Matteo Déom om raad:



Kies voor gezonde opties
De minipensjes, gevulde balletjes met everzwijnpaté, runderblokjes met spek, jachtschotel met gehakt, noem maar op. Het zijn allemaal heel lekkere gerechten tijdens de feestdagen maar ze zijn niet altijd even caloriearm.

Als je de keuze hebt of zelf kookt, is het beter om gerechten met minder calorieën klaar te maken. Deze zijn daarom niet minder lekker. Ik denk dan bijvoorbeeld aan varkenshaasje, Sint-Jakobsvruchten met blauwe kaas, gelakte zalm met zeewier en peulvruchten en wildsteak met geroosterde groentefrieten. Op zich zijn dit geen moeilijke gerechten om te bereiden. Op deze manier kan je ook genieten van een lekkere maaltijd!

Kies voor minder grote porties
Iedereen kent het wel, die overheerlijke meergangenmenu’s bij de feestdagen; een voorgerecht, soep, een hoofdgerecht, een tussengerecht en een dessert. Als je alle maaltijden optelt zijn dit natuurlijk veel calorieën. 

Indien je bij vrienden gaat eten of van plan bent zelf iets lekker te bereiden, zorg er dan voor dat je niet overdrijft met de porties per maaltijd. Vraag als je vrienden koken of je per gang een kleinere portie kan krijgen. Een goede tip bij de bereiding van de verschillende gerechten is om de maaltijden zo in te schatten dat je op het einde geen overvolle maag hebt, maar net het gevoel zoals na een normale maaltijd.

Eet niet altijd de volledige portie op restaurant op
Restaurants staan er om bekend om in het algemeen grote porties te geven. De keuze om de menu te kiezen heb je niet altijd. Indien je die wel hebt, denk dan aan het kiezen van gezonde gerechten. De portiegroottes, daar kan je wel slim mee omspringen. Zorg ervoor, zeker als het om meerdere gangen gaat, dat je bijvoorbeeld ¾ van de maaltijd eet en de rest doorgeeft. Je weet dat er bij een kerstdiner immers nog andere maaltijden volgen. Op deze manier verspil je ook geen eten en geld. 

Als het om vele kleine gerechten op restaurant gaat, dan is het de bedoeling om je maaggevoel correct in te schatten en zelf uit te maken hoeveel je gaat eten zoals al eerder aangehaald is.

Controleer de hoeveelheid alcoholische consumpties
Vaak zijn er aangepaste wijnen of kerstbieren die bij de menu horen. Als dit het geval is, start dan met één glas wijn of één bier. Drink vervolgens twee non-alcoholische consumpties zoals bijvoorbeeld water, een light frisdrank of Tönissteiner bloedsinaasappelsap zonder suiker. De vierde consumptie kan dan weer een alcoholische zijn. Herhaal vervolgens dit patroon. 

Uiteindelijk drink je van de zes consumpties er dan maar twee alcoholische, hetgeen je zeker en vast zal helpen in verband met het stabiel houden van je gewicht. Tegen dan ben je aan het dessert. Op deze manier overdrijf je niet en kan je ook proeven van de drank die bij de menu hoort. Drink geen alcohol als je moet rijden, dit is uitgesloten.

Sla het dessert over of kies voor iets caloriearm
Indien je niet graag dessert eet is het eenvoudig, sla het namelijk gewoon over. Wie toch graag een nagerecht heeft, kan kiezen voor thee of koffie zonder suiker. Het koekje wat erbij is kan namelijk ook genoeg zijn als vervanging van een dessert. 

Wat indien het snakken naar zoet als nagerecht te groot is? Want bij Kerstmis hoort vaak een calorierijk en zoet dessert. Dan kan je bijvoorbeeld voor vers fruit kiezen of een sorbet bestellen. Laat wel de slagroom en allerlei calorierijke sauzen achterwege. Wat ook nog kan, is het dessert overslaan en een klein beetje van het dessert van je partner proeven. Voor de mensen met echt karakter, kan je dessert bestellen en bijvoorbeeld maar de helft opeten en de rest doorgeven.                         
Tekst: Matteo Déom