Skip Navigation LinksHome»Dossier»Lekker normaal»De eetgewoonten van de jongeren, wie of wat is nog normaal?

 De eetgewoonten van de jongeren, wie of wat is nog normaal?

Vandaag de dag eten heel wat jongeren ongezond, meestal uit onwetendheid en gemakzucht. Deze slechte eetgewoontes zijn uitgegroeid tot een maatschappelijk probleem waar pas afgestudeerde diëtist Matteo Déom graag verandering in wil brengen. Hij wijst ons op de grootste fouten die jongeren maken en geeft nuttige alternatieven om gezonde voedingsgewoontes aan te leren. Want lekker normaal vindt hij het momenteel niet!

Hoe ziet het dagverloop van ongezonde eetgewoontes van jongeren eruit?  

Als ze de dag starten, vaak al te laat omdat ze liever nog wat uitslapen, komen ze voor hun eerste dillema: zou ik ontbijten of niet? De selecte groep die niet ontbijt, krijgt geen energie binnen. Het gevolg is dat ze moeite hebben om zich te concentreren. Indien ze wel ontbijten, eten ze vaak ongezonde voedingsmiddelen zoals wit brood, choco, chocolade, cornflakes met veel suiker en speculaaspasta. Deze voedingswaren zijn hoog in verzadigd vet, suiker en laag in vezelgehalte. Door het eten van veel suikerrijke en vezelarme voedingsmiddelen krijgen de jongeren sneller terug honger, waardoor de kans op overwicht stijgt omdat ze sneller naar snacks snakken.  

“De truc is simpel: alles met mate”


Welke tussendoortjes consumeren de jongeren zoal?

Jongeren consumeren vaak energie-, suiker- en vetrijke tussendoortjes zoals wafels, speculaas en chocolade koeken. Je kan het ze moeilijk kwalijk nemen gezien het gemakkelijk, snel en bovendien lekker is. Maar de truc is om niet te overdrijven en ervoor te zorgen dat gezonde tussendoortjes de bovenhand halen.

Welke gezonde tussendoortjes raad je hen aan?

Alle soorten fruit behalve gedroogd fruit, een klein handje ongezouten noten, een boterham met halfvolle melk of een potje yoghurt. Als ze dan toch een koek willen eten, dan moeten ze kiezen voor een vezelrijke koek laag in suiker- en vetgehalte.

Veel jongeren nemen niet de tijd om hun eigen boterhammen te smeren, uit gemakzucht kopen ze dan een (lekker) belegd broodje als middagmaal.

Juist, het probleem is dat de jongeren dan meestal kiezen voor een wit broodje in plaats van een bruin. Het gewicht van zo’n broodje afzonderlijk is evenveel als vijf boterhammen zonder beleg. Dat is te veel voor de meeste zittende jongeren. Bovendien komt er nog eens een grote kwak mayonaise en een gigantisch stuk kaas op. Deze drie dingen zijn mede de oorzaak van het ontstaan van overgewicht. 

 

“Van frisdrank kan je beter wegblijven”


Wat zijn dan gezondere alternatieven?

Je kan zelf je boterhammen (bruin of volkoren) maken. Hierdoor wordt de jongere vroeg zelfstandig en vergroot de kans dat hij of zij de keuze voor een gezonde eetgewoonte als volwassene maakt. Indien de jongeren toch voor een belegd broodje kiezen, is het aan te raden om voor bruin brood te kiezen en mayonaise door ketchup te vervangen. Ook zou het goed zijn als ze voor een kleinere portie kaas te vragen.
 

Bij een maaltijd hoort ook een drankje. Wat kan je ons bijbrengen over het duivelse goedje frisdrank?

Vanzelfsprekend is water het beste om te drinken, aangezien er in frisdrank absurd veel suiker zit. Je kan er dus beter van wegblijven. Wist je bijvoorbeeld dat er in een blikje Coca-Cola maar liefst zes klontjes suiker zitten? Je moet daarom niet denken dat 33cl sinaasappelsap een gezonder alternatief is, want de hoeveelheid suiker is dezelfde als in een blikje Coca-Cola. Water is en blijft de beste optie.

Heb je een algemeen advies voor jongeren?

Ja, alles met mate! Wel zonder –n. Jongeren moeten dus niet extreem gezond eten en zich alles ontzeggen. Als ze bovenstaande informatie in acht nemen, ben ik er zeker van dat ze gezondere voedingsgewoontes bekomen. Ze moeten dus gewoon lekker normaal doen!”

Tips van Matteo:
1. Sporten
2. Eet ’s avonds thuis en ga niet uiteten
3. Magere charcuterie
4. Gezonde tussendoortjes
5. Vermijd frisdrank
6. Ontbijten
7. Variatie
8. Alles met mate

Voor de lekkerste én gezondste recepten: www.lekkernormaal.be​



Tekst: Peter Seijnhaeve
Met dank aan diëtist Matteo Déom

​​