Skip Navigation LinksHome»Santee»JOETZ Foodz»JOETZ Foodz: cupcakes

 JOETZ Foodz: cupcakes

Dat suiker verslavend is, weet iedereen die al eens probeerde minder van het zoete goedje op te nemen.  We zijn het namelijk zo gewoon om werkelijk alles wat we eten te combineren met suikers. Bovendien zit er ook nog in veel producten, waarvan je het niet zou verwachten, suiker. De ZAP redactie ging te rade bij JOETZ om jullie te voorzien van een overheerlijk suikerarm dessert voor 10 vrienden. Ziehier het recept.


Frozen Yoghurt Cupcakes ​


Wat heb je nodig?


  • 10 gram kokosolie (Exotisch en eenvoudig te verkrijgen in de lokale supermarkt!)
  • 2 dadels (Héél lekker! Te vinden bij je plaatselijke Marokkaanse, Turkse … buurtwinkel.)
  • 120 gram havervlokken
  • 200 gram verse aardbeien (Het aardbeienseizoen loopt van eind april t.e.m. augustus. Voor dit recept kan je ook diepvriesaardbeien gebruiken)
  • Extra aardbeien voor versiering (5)

Hoe maak je het?


  1. Week de dadels in water, zodat ze zacht worden. Hak ze dan fijn, meng ze met havervlokken en de kokosolie, zodat deze een beetje plakkerig worden.
  2. Neem 10 muffinvormpjes en vul de bodem met havermengsel. Druk goed aan en zet het dan even in de vriezer (5 minuten).
  3. Hak de aardbeien fijn in de keukenmachine (of prak ze met een vork) en meng dit dan met de Griekse yoghurt. Vul de muffin vormpjes nu met de aardbei yoghurt. Zet heel even in de vriezer, zodat de yoghurt wat opstijft.
  4. Snijd de extra aardbeien door midden en versier de cupcakes ermee. Bewaar de cupcakes in de vriezer en haal ze ongeveer 1.5 – 2 uur voordat je ze wil eten uit de vriezer.

Weetjes

  • Suiker is te vinden onder vele namen. Check zeker de etiketten en kijk niet enkel voor het woord suiker. Kijk uit voor: dextrose, glucose-fructosestroop, fructose, fructosestroop, glucosestroop, siroop en melasse. 
  • Let op je tussendoortjes. Het is slim om altijd wat noten achter de hand te hebben voor de kleine honger. 
  • Drink thee en koffie zonder suiker. 
  • Probeer niet te perfectionistisch en extreem te worden. Je hoeft niet van de suiker af, maar van je suikerverslaving. Een zoete zonde is het einde van de wereld niet, geniet er dan ook van! 
  • Kant-en-klaarmaaltijden zitten vol suiker (ja, zelfs een simpel tomatensoepje!)
  • Al lijkt een glas verse appelsap nog zo gezond, er zitten al snel 4 appels in verwerkt, die je nooit zou eten als ze niet in één glas zaten. Door het persen is de voedzaamheid uit de appel verdwenen dus krijg je veel suiker binnen. 
  • Eén keer in de week geen vlees eten voor de rest van je leven is veel beter dan één week volledig veganistisch eten en dit dan niet volhouden.   
  • Let op met ontbijtgranen en cornflakes, een kommetje havermout is zoveel gezonder!  

​​​Zoë Riemis
​​