Skip Navigation LinksHome»Santee»JOETZ Foodz»JOETZ Foodz: pizza

 JOETZ Foodz: pizza

Deze pizza kan je zo gezond maken als je zelf wilt en aanpassen aan je eigen kookniveau. Je kan ook aan de slag met alle restjes die je nog liggen hebt. Ideaal om die halve paprika, dat stukje courgette, restje kaas of vlees/vis op te eten!





Wat heb je nodig? 

1 pizza deeg
o Gemakkelijk: koop je deeg in de supermarkt of gebruik  geroosterd platbrood
o Iets moeilijker: maak je eigen deeg
Tomatensaus
o Gemakkelijk: koop gekruide tomatensaus in de winkel
o Iets moeilijker: meng passata met peper en zout en Italiaanse kruiden
4 eetlepels mascarpone
100 gr gerookte zalm
Een handvol rucola
Een handje pijnboompitten
rode ui
½ avocado (Tip: eet de andere helft op als aperitief met een beetje zout over gestrooid) 

Aan de slag:

1. Zet de oven aan op 180° en laat voor verwarmen.
2. Snij de rode ui in halve ringen en snij de zalm in kleinere (niet te klein!) stukken.
3. Neem je pizza bodem, smeer er een dun laagje saus over. Beleg daarna met de ui, de zalm, mascarpone en pijnboompitten.
4. Steek een kwartier in de oven tot dat de bodem hard is (als je een bloemkoolpizza maakt of je gebruikt platbrood hoeft dit maar 5 à 10 minuutjes tot alles warm is).
5. Snij ondertussen de avocado in reepjes. Leg deze  op de pizza  er bij 5 minuten voor deze klaar is.
6. Strooi de rucola er over vlak voor je de pizza serveert.

Ambitieus:

Super gezond: maak een bodem van bloemkool

1. Rasp een ½ bloemkool fijn en steek 5 minuten in de microgolf, laat uitlekken.
2. Meng de bloemkool met een ei en 50 gr geraspte kaas, kruid met peper en zout.
3. Rol het deeg zo fijn mogelijk uit op bakpapier zodat je een mooie pizza bodem krijgt. 
4. Bak in een oven op 180°C een kwartier tot de bodem krokant wordt.

LET OP voor verborgen suikers in passata. Kies voor ‘zonder toegevoegde suikers’ of maak hem zelf! Breng de passata op smaak met gestoofde ajuin, Italiaanse kruiden en peper / zout.
Weetje: Kies voor een duurzame versie van het recept en koop bio avocado’s en duurzame vis (met het label MCS).  In passata zitten dikwijls verborgen suikers, kies voor ‘zonder toegevoegde suikers’ of maak hem gewoon zelf! 

Smakelijk!

Tekst: Zoë Riemis
Tekening: Carmen Norman​