menu zoeken

Zoeken

Thema's

  • Actualiteit
  • Gezondheid
  • Seksualiteit
  • Reizen
  • Ontspanning

Over ZAPmag

  • Wat is ZAPmag?
  • Wie maakt ZAPmag?
  • Meewerken aan ZAPmag
  • Contact

De bedreiging van fake influencers

04/07/2022 | Door ZAP | Actualiteit , Gezondheid

We leven in een tijdperk waar sociale mediafiguren de gewone burgers beïnvloeden. Wanneer Kylie Jenner betaald wordt om te zeggen dat Gucci de mooiste handtassen heeft en dan een foto plaats met haar gratis Gucci tas, lopen de beïnvloedbare mensen virtueel al naar de Gucci winkel. Het uiteindelijke doel is dat je écht naar de winkel gaat en geld uitgeeft. We worden constant beïnvloed door influencers om ons om te zetten tot aankoop. Maar zijn we dan zo dom en sensibel? Of zijn influencers gewoon slim?

- Anissa Harraq

De komst van fake influencers

De groei van ondernemers gaat hand in hand samen met de groei van sociale media. Bedrijven zaaien en oogsten hun succes op sociale media. Je kan het bijna letterlijk nemen als het zaaien van influencers en het oogsten van nieuwe volgers, bereik, naamsbekendheid en omzet. Het is dus superslim van bedrijven om influencers in te schakelen. Maar let op! Er loopt een sluwe vos door je virtuele oogstvelden.  

Deze fout maak ik nooit meer

Toen ik 18 werd, mocht ik na jaren zenuwachtig en met een snel kloppend hart mijn plannen uit te schrijven op Word, mijn webshop openen. Toen mijn Instagram de 1000 volgers bereikte, voelde ik mij als een mama die haar baby voor het eerst ziet wandelen. Een mama beschermt haar baby, no matter what. Maar kent een nieuwe mama alle bedreigingen voor de baby al? Ik, de mama van mijn webshop, kende ze niet allemaal. Ik wist bedreigingen zoals bot-accounts te verwijderen zodat ze mijn algoritme niet zouden verstoren en ik wist dat ik geen verboden hashtags moest gebruiken want dan kon ik geshadowbanned worden. Maar eén bedreiging zag ik niet aankomen, en dat is die van fake influencers.

3 manieren om fake influencers te spotten

Fake influencers zijn personen die veel volgers hebben op Instagram. Hierdoor kunnen bedrijven vaak in de val worden gelokt en denken dat ze kunnen helpen om meer omzet te maken. In werkelijkheid geef je gewoon gratis producten weg, betaal je volledig voor de verzendkosten en krijg je een of twee volgers in return. Is dat het waard? Want je kon die producten ook verkopen en winst draaien. Daarom noem ik ze sluwe vossen. Ze weten goed genoeg dat ze je bedrijf geen winst gaan laten opleveren. Maar ze weten ook dat je hen dat niet kwalijk kan nemen. Er is geen contract dat zegt hoeveel verkoop ze voor je moeten generen. Misschien wel een goed idee, maar dan lopen de fake influencers out of business.

Een tweede manier om ze te spotten is door het feit dat zij jou zelf een DM sturen. Dit schreeuwt gewoon fake influencer. Dit zijn Instagrammers die meer dan 1000 volgers hebben en gewoon willen profiteren van gratis producten. Als jij als bedrijf gratis producten wilt versturen zodat een echte influencer ze kan promoten, stuur je ze best gewoon zelf een mail. Ik heb op tientallen DM’s geantwoord, hun gratis producten opgestuurd en geen enkele verkoop in ruil gekregen. Maar zij lopen nu wel rond met hun gratis juwelen.

 

De bedreiging van fake influencers

 

Een derde tip om te kunnen zien dat je met een fake influencer te maken hebt is om te kijken naar de reacties op de foto’s van de persoon in kwestie. Als je 100 reacties ziet met “Love this one!” of “Wow superleuk!”, dan heb je met een nog erger geval te maken. Deze influencers zitten naar mijn bedenkingen in een groep van fake influencers die elkaar steunen door op elke post te reageren. Hierdoor lijkt het dat ze “fans” hebben, maar eigenlijk zijn het gewoon ook fake influencers, en die weten al beter dan geld uit te geven.

Hoe wel winst draaien

Als bedrijf moet je investeren in ECHTE influencers. Mensen met een impact. Acteurs, zangers, bekende Youtubers en Tiktokkers. Zij hebben een serieuze invloed en zijn dus perfect om een mailtje te wagen en te vragen of ze jouw product zouden willen promoten.  Je kan dan met een gerust money-hartje slapen, want zo’n influencer strategie werkt echt. De enige bedreiging die je hierdoor als mama van je bedrijf uit de weg zal moeten gaan, is je voorraad die supersnel zal opgeraken. Maar dat zie ik eerder als een positieve bedreiging, vind je niet? 

Gerelateerde artikels

Jong, en mantelzorger

Jonge mantelzorgers: Jongeren onder de 25 jaar die zorgen voor een dierbare zoals een broer of zus met een beperking, of een hulpbehoevende ouder of grootouder. Nog te vaak is deze groep onzichtbaar. Ze beseffen zelf niet altijd dat ze mantelzorger zijn. Met dit artikel geven we twee jonge mantelzorgers een gezicht: Zara en Emma.

Lees het artikel

Jong, en mantelzorger

Jonge mantelzorgers: Jongeren onder de 25 jaar die zorgen voor een dierbare zoals een broer of zus met een beperking, of een hulpbehoevende ouder of grootouder. Nog te vaak is deze groep onzichtbaar. Ze beseffen zelf niet altijd dat ze mantelzorger zijn. Met dit artikel geven we twee jonge mantelzorgers een gezicht: Zara en Emma.

Lees het artikel

Studenten Zonder Grenzen #3

In deze aflevering gaan we op avontuur. Want zowel binnen als buiten de school, waar de studenten lesgeven, maken ze een heleboel mee.

Lees het artikel

Studenten Zonder Grenzen #3

In deze aflevering gaan we op avontuur. Want zowel binnen als buiten de school, waar de studenten lesgeven, maken ze een heleboel mee.

Lees het artikel

Studenten Zonder Grenzen (#2)

Samen met JOETZ trekken 5 studenten uit de richting verzorging voor 14 dagen naar Gambia. Daar geven ze samen met Gambiaanse kleuterjuffen les op de kleuterschool PICCA. Aflevering 2.

Lees het artikel

Thema's

  • Actualiteit
  • Gezondheid
  • Seksualiteit
  • Reizen
  • Ontspanning

Over ZAPmag

  • Wat is ZAPmag?
  • Wie maakt ZAPmag?
  • Meewerken aan ZAPmag
  • Contact

Volg ons op

© 2019 - JOETZ vzw || Privacy