Ik zie steeds vaker “echte lichamen” voorbijkomen in de communicatie van modemerken. Diversiteit en inclusie zijn sleutelwoorden geworden in de reclamewereld en ja, ook modemerken volgen. Toch moeten we hier volgens mij ook kritisch in zijn. Jij hebt je misschien ook al eens de vraag gesteld of deze merken het doen uit goede wil of dat ze gewoonweg een slimme marketingtruc gebruiken? Diversiteit bij kledingmerken, is het oprecht of eerder een tactiek?
- Jill Schabregs
Wat is diversiteit en waarom is het nodig?
Door telkens een blanke persoon in reclame rond mode voorgeschoteld te krijgen, vergeten we vaak dat er niet één type persoon bestaat, maar dat ieder individu anders en uniek is. Diversiteit is net dat besef dat elk individu verschillend is, bijvoorbeeld op basis van etnische afkomst, leeftijd, seksuele geaardheid… De wereld bestaat niet enkel en alleen uit blanke mannen en vrouwen, maar ook uit mensen met andere nationaliteiten. Toch zien we in veel advertenties rond mode en beauty nog te vaak het beeld van de ‘standaardpersoon. Stel je zelf eens voor dat je een kind met een andere huidskleur bent, zou je jezelf kunnen identificeren met de reclame dat je ziet? Ik ben er dus zeker dat het naar voren schuiven van één type lichaam/persoon negatieve effecten kan hebben op het gevoel van eigenwaarde.
Wokewashing
Overlaatst kwam ik in een artikel een interessante term tegen die perfect binnen dit onderwerpt past: ‘wokewashing’. Jammer genoeg komt het steeds vaker voor dat modemerken kleur of imperfecte lichamen gebruiken puur om hun imago te boosten. Dit gebeurt meestal door fast fashionmerken die divers willen overkomen zodat ze hun schadelijke praktijken kunnen verdoezelen voor de consumenten. Ik denk meteen aan winkelketens ‘Zara en Primark’ die steeds meer gebruik maken van ‘echte modellen’ op hun website en sociale media, maar ik denk dat we allemaal wel weten vanwaar de kleren komen en welke praktijken erachter schuilen….
Perfectiemoeheid
Ik merk persoonlijk dat ik sneller kijk naar campagnes waar eens een voller model, een Indische vrouw of een model met een huidaandoening in getoond wordt in de plaats van een perfect, slank lichaam. Ook weet ik dat veel van mijn vriendinnen afknappen bij bijvoorbeeld Instagramaccounts waar alle foto’s zo perfect lijken. Ik heb het gevoel dat wij als consumenten het een beetje beu zijn om telkens dat onrealistische beeld voorgeschoteld te krijgen. Ik denk dat we kunnen stellen dat we op de dag van vandaag een beetje “perfectiemoe” zijn.
Mijn 3 favoriete beauty- en modemerken die het goed doen op vlak van diversiteit en waarom.
Nike: hét sportmerk dat iedereen wel kent doet het erg goed op vlak van diversiteit. Ik vind dat veel merken een voorbeeld kunnen nemen aan Nike. Zo ontwierp Nike in 2018 een succesvolle swimwear-lijn voor vrouwen met een hijab en brachten ze ook hun eerste plus-sizecollectie uit. Sindsdien zijn ze diversiteit nog sterker gaan implementeren. ‘Als je een lichaam hebt, dan ben je een atleet’ volgens Nike dus. Mooi toch?
Asos: deze kon absoluut niet ontbreken in dit lijstje! Wat ik zo mooi vind aan Asos is dat zij op een gegeven moment echt de switch naar meer diversiteit hebben gemaakt, maar ze hebben dit niet naar de buitenwereld geschreeuwd. Ze tonen de realiteit - mensen van alle soorten, maten, seksualiteiten, achtergronden en geslachten – maar op een natuurlijke en ingetogen manier.
Dove: neem een kijkje op hun Instagrampagina en je ziet het meteen: Dove implementeert diversiteit heel sterk in hun communicatie. Modellen met een huidaandoening, modellen met een dikkere buik, je ziet het allemaal voorbijkomen. Daarnaast steunt Dove het project #ShowUs. Dit project is een verzameling van meer dan 10.000 foto’s, die een inclusiever schoonheidsbeeld bieden ter beschikking staat voor alle media en adverteerders.
Zo, ik hoop dat jullie na het lezen van deze blog jullie kritische bril vaker gaan opzetten wanneer het gaat over campagnes die gebruikmaken van diversiteit en inclusie. Stel jezelf gewoon al eens de vraag: menen de modemerken het oprecht? Of volgen ze gewoon de trends?