School life goes on... Maar hoe stelt de schoolgaande jeugd het eigenlijk? 🤔 Het Kinderrechtencommissariaat peilde onlangs naar de ervaringen en behoeften van kinderen en jongeren in coronatijden. Want, zeg nu eens, waar is de stem van deze groep wanneer het gaat over coronamaatregelen en een exitstrategie? Wij zochten een aantal jongeren en maakten er meteen een vervolgreeks van.
Als eerste aan bod zijn een aantal enthousiaste jonge gasten uit een 5de jaar Humane Wetenschappen. Op veilige afstand (lees: via een messengergesprek 😷) deelden ze hun ervaringen met ons over het studeren in hun kot.
Studietips zijn er in overvloed maar deze schoolperiode is anders dan anders. Dit leidt tot een andere kijk op de "schooldagen".
Andere aanpak voor het schoolwerk
Janne: Ik maak meer tijd om eens te ontspannen. Nu neem ik minder mijn gsm om dit te doen maar ga sneller eens wandelen of skeeleren.
Jana: Ik spreid mijn planning meer en heb nu ook meer rust dus dan kan ik met een rustig hoofd aan het studeren beginnen.
Marie-Lou: Ik leer 's ochtends. Dan ben ik nog fris en in de namiddag doe ik taken die ik makkelijker vind.
Jana: Ik ook.
Amélie: Ik leer inderdaad ook vaak in de ochtend zodat ik nog genoeg tijd heb om iets anders te doen in de namiddag.
Kayleigh: Ik probeer mijn namiddag ook meer voor ontspanning te houden.
Marie-Lou: Same.
Jana: 's Ochtends de minder leuke of moeilijke taken en 's middags de leukere of makkelijkere.
Minder stress?
Jana: Ik vind van wel. Veel minder stress. Normaal heb ik altijd stress voor toetsen die we bijna elke dag hadden. Dat is nu veel minder dus heb ik ook veel minder stress.
Kayleigh: Ik krijg stress van mijn laptop!
Marie-Lou: Ja, veel minder! In het begin was er wel veel stress omdat er toen veel taken werden gegeven.
Kato: Ik ben wel angstiger geworden.
Kayleigh: Ja, dat wel.
Jana: De onzekerheid van de situatie is wel wat frustrerend.
Angst en onzekerheid
Kato: Wat voor gevolgen kan Corona hebben voor mijn familie? En eigenlijk zit mijn hoofd nu ook meer bij het klimaat waar ik mij zorgen om maak.
Marie-Lou: Zal ik erdoor zijn of niet? Zien leerkrachten wel dat je u soms zo hard inzet? Soms ben je zo lang bezig om iets te verstaan en dan lijkt het erop dat de leerkracht niet doorheeft dat het zoveel moeite heeft gekost. Dat is frustrerend. Je wil echt wel u best doen.
Amélie: Inderdaad.
Kayleigh: Ja, ik heb dat ook wel. Zeker bijvoorbeeld voor wiskunde omdat ik een tekort heb. Ik heb geen idee hoe ze die taken nu gaan meenemen in de eindbeoordeling want die zijn wel goed…
Jana: Hier ook angst voor wiskunde. Langs de ene kant vind ik dat ze ons moeten beoordelen op het werkelijk schooljaar aangezien ze nu totaal niet kunnen controleren of je iets werkelijk doet zonder afkijken. Langs de andere kant ook niet omdat ik dan geen kans meer heb gehad om het beter te doen. Ik voel ook angst voor mijn familie…
We hebben meer tijd voor andere dingen, maar we missen sociaal contact.
Telestuderen: een voordeel?
Amélie: Je hebt nu alleszins meer tijd voor andere dingen, nu zou ik terug tijd hebben om hobby’s te doen die ik eerst moest laten vallen door school. Ik mis wel nog het sociaal contact op school.
Jana: ik ook!
Janne: ja, ik ook!
Jobbe: meer tijd voor sport.
Nele: lezen.
Jana: Ik kan mij nu bezighouden met andere belangrijke dingen zoals mijn mentale en fysieke gezondheid.
- Ook voor jouw verhaal hebben we plaats op ons jongerenplatform! Deel jouw ervaring over studeren in uw kot met zap@joetz.be.
- Zorgt deze coronacrisis bij jou voor de nodige dosis stress? Check dan zeker onze tips op www.whatthepok.be.